Vat de afgesproken werkzaamheden overzichtelijk samen. Maak je zinnen kort en krachtig. Houd het simpel, dan snapt iedereen het. Controleer altijd op spelfouten, want dit maakt je professioneler en meer betrouwbaar. In DEDDO kun je kiezen om de experimentele functie: DEDD-AI te gebruiken om snel je tekst te verbeteren en fouten te corrigeren.
Het gezegde is niet voor niets: “Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.” Een afbeelding verduidelijkt een heleboel en dat scheelt typewerk. Voeg daarom foto’s toe als referentie, of tekeningen die laten zien dat de werkzaamheden aansluiten bij de wensen van je klant.
Soms worden die afspraken vergeten of anders begrepen. Met een schriftelijke bevestiging voorkom je misverstanden en bouw je vertrouwen op bij je klant.
Als het van toepassing is, vertel dan waar de klant zelf verantwoordelijk voor is. Dit voorkomt verwarring en discussies. Door duidelijk te maken wie wat moet doen, zorg je voor een soepele samenwerking.
Vertel duidelijk welke kosten niet zijn opgenomen in de offerte. Niemand houdt van onverwachte verrassingen. Duidelijk aangeven welke kosten en diensten buiten de offerte vallen, zorgt voor helderheid en voorkomt gedoe achteraf.
Toon extra opties en leg uit waarom ze voordelig kunnen zijn, zodat klanten makkelijk een beslissing kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een ander materiaal. Dit maakt niet alleen de beslissing simpeler, maar laat ook zien dat je flexibel bent en oog hebt voor hun wensen.
Klanten voelen zich fijner als ze snappen wat wel en niet gedekt is, bijvoorbeeld het verschil tussen garantie op werk (installatie) en de garantievoorwaarden op het materiaal. Breng deze voorwaarden duidelijk over in je werkomschrijving. Dit geeft hen een gerust gevoel omdat ze weten wat ze kunnen verwachten. Het beschermt jou ook in het geval van fouten in het materiaal en bij het afhandelen met de leverancier.
Gebruik je werkomschrijving om kort uit te leggen waarom je als professional denkt dat dit de beste oplossing is voor de wensen en het budget van de klant. Op die manier begrijpt de klant beter waarom je specifieke beslissingen hebt genomen over de uitvoering of de materiaalkeuze.
In de werkomschrijving kun je helder aangeven wanneer de klus begint en hoelang deze duurt. Dit geeft de klant een beter idee en vermindert onzekerheid.
Soms kunnen onverwachte situaties ontstaan of zijn bepaalde werkzaamheden onder voorbehoud. Door mogelijke extra kosten te benoemen, laat je zien dat je eerlijk bent en voorkom je financiële verrassingen.
In je bouwofferte is het altijd goed om te verwijzen naar de algemene voorwaarden voor meer details. Door je Algemene Voorwaarden beperk je onder andere je aansprakelijkheid en regel je alle zaken die niet expliciet in je offerte of overeenkomst staan. Ontdek hier hoe je automatisch je algemene voorwaarden toevoegt aan je offerte in DEDDO.
DEDDO is vanaf dag één ontwikkeld door en voor bouwers, met als doel je papierwerk simpel en snel te maken. Klussen berekenen, offertes maken en facturen sturen was nog nooit zo eenvoudig. Je kunt ook gemakkelijk een werkomschrijving in je bouwofferte bewerken, inclusief afbeeldingen. Hieronder vind je een fictief voorbeeld van hoe deze tips kunnen worden verwerkt in een werkomschrijving in DEDDO, om zodoende je klanten een duidelijk beeld te geven.