Nieuw: Nog sneller calculeren met elementen!
maart 2024

11 Tips voor een winnende werkomschrijving in je bouwofferte (met voorbeeld)

Maurice | team DEDDO

Bied je klant een glasheldere offerte

Als je een bouwofferte maakt, moet alles glashelder zijn. Want een duidelijke werkomschrijving verhoogt de winkans en voorkomt latere problemen. In een offerte staan vaak technische details, maar niet alle klanten begrijpen deze. Daarom legt een werkomschrijving in je bouwofferte simpel uit wat je gaat doen, wanneer en hoe.

Lees in deze blog onze top 11 tips voor het opstellen van een winnende werkomschrijving, gebaseerd op ons onderzoek onder zelfstandige bouwers en particuliere klanten!

1. Gebruik korte zinnen en let op spelfouten

Vat de afgesproken werkzaamheden overzichtelijk samen. Maak je zinnen kort en krachtig. Houd het simpel, dan snapt iedereen het. Controleer altijd op spelfouten, want dit maakt je professioneler en meer betrouwbaar. In DEDDO kun je kiezen om de experimentele functie: DEDD-AI te gebruiken om snel je tekst te verbeteren en fouten te corrigeren.

2. Voeg afbeeldingen toe

Het gezegde is niet voor niets: “Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.” Een afbeelding verduidelijkt een heleboel en dat scheelt typewerk. Voeg daarom foto’s toe als referentie, of tekeningen die laten zien dat de werkzaamheden aansluiten bij de wensen van je klant.

3. Bevestig wat je mondeling met elkaar hebt afgesproken

Soms worden die afspraken vergeten of anders begrepen. Met een schriftelijke bevestiging voorkom je misverstanden en bouw je vertrouwen op bij je klant.

4. Wie is waar verantwoordelijk voor?

Als het van toepassing is, vertel dan waar de klant zelf verantwoordelijk voor is. Dit voorkomt verwarring en discussies. Door duidelijk te maken wie wat moet doen, zorg je voor een soepele samenwerking.

5. Vermeld wat je niet doet: Voorkom verwarring na de offerte

Vertel duidelijk welke kosten niet zijn opgenomen in de offerte. Niemand houdt van onverwachte verrassingen. Duidelijk aangeven welke kosten en diensten buiten de offerte vallen, zorgt voor helderheid en voorkomt gedoe achteraf.

6. Bied voordelige opties aan: Maak beslissingen makkelijker voor klanten

Toon extra opties en leg uit waarom ze voordelig kunnen zijn, zodat klanten makkelijk een beslissing kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een ander materiaal. Dit maakt niet alleen de beslissing simpeler, maar laat ook zien dat je flexibel bent en oog hebt voor hun wensen.

7. Maak je garantievoorwaarden helder

Klanten voelen zich fijner als ze snappen wat wel en niet gedekt is, bijvoorbeeld het verschil tussen garantie op werk (installatie) en de garantievoorwaarden op het materiaal. Breng deze voorwaarden duidelijk over in je werkomschrijving. Dit geeft hen een gerust gevoel omdat ze weten wat ze kunnen verwachten. Het beschermt jou ook in het geval van fouten in het materiaal en bij het afhandelen met de leverancier.

8. Leg jouw keuze voor een bepaalde oplossing of materiaal uit

Gebruik je werkomschrijving om kort uit te leggen waarom je als professional denkt dat dit de beste oplossing is voor de wensen en het budget van de klant. Op die manier begrijpt de klant beter waarom je specifieke beslissingen hebt genomen over de uitvoering of de materiaalkeuze.

9. Geef aan wanneer je begint en hoelang de klus duurt

In de werkomschrijving kun je helder aangeven wanneer de klus begint en hoelang deze duurt. Dit geeft de klant een beter idee en vermindert onzekerheid.

10. Benoem mogelijke extra kosten

Soms kunnen onverwachte situaties ontstaan of zijn bepaalde werkzaamheden onder voorbehoud. Door mogelijke extra kosten te benoemen, laat je zien dat je eerlijk bent en voorkom je financiële verrassingen.

11. Verwijs naar de kleine lettertjes

In je bouwofferte is het altijd goed om te verwijzen naar de algemene voorwaarden voor meer details. Door je Algemene Voorwaarden beperk je onder andere je aansprakelijkheid en regel je alle zaken die niet expliciet in je offerte of overeenkomst staan. Ontdek hier hoe je automatisch je algemene voorwaarden toevoegt aan je offerte in DEDDO.

Werkomschrijving voorbeeld gemaakt met DEDDO

DEDDO is vanaf dag één ontwikkeld door en voor bouwers, met als doel je papierwerk simpel en snel te maken. Klussen berekenen, offertes maken en facturen sturen was nog nooit zo eenvoudig. Je kunt ook gemakkelijk een werkomschrijving in je bouwofferte bewerken, inclusief afbeeldingen. Hieronder vind je een fictief voorbeeld van hoe deze tips kunnen worden verwerkt in een werkomschrijving in DEDDO, om zodoende je klanten een duidelijk beeld te geven.

Bespaar tijd en fouten met DEDD-AI: de handige herschrijf-knop

Het schrijven van een werkomschrijving is belangrijk, maar niet altijd leuk. Je wilt duidelijk en beleefd zijn naar je klant toe en geen taalfouten maken. Daarom hebben we iets handigs bedacht: de slimme herschrijf-knop genaamd DEDD-AI (de knop maakt gebruik van kunstmatige intelligentie - A.I.). Je kunt eenvoudig je ideeën intypen en DEDD-AI maakt het vervolgens snel leesbaar voor je. Dit bespaart tijd en maakt je werkomschrijving beter. Zo kun je sneller werken en je klanten duidelijke offertes bieden. Lees hier meer over de herschrijf-knop: DEDD-AI.

Maak in no-time een professionele offerte met DEDDO!

Ben je klaar om je bouwoffertes efficiënt, met een duidelijke werkomschrijving en in een strakke lay-out klaar te maken? Probeer DEDDO 30 dagen geheel vrijblijvend uit. In deze proefperiode kun je alle functies, waaronder de herschrijf-knop in je werkomschrijving, ontdekken en uitproberen. Als je ergens vastloopt of vragen hebt, dan staan we voor je klaar. Neem contact met ons op via whatsappe-mail of het online contactformulier.

×