Start met het maken van een calculatie door je klus te inventariseren. Leg vast hoe je het werk uitvoert en wanneer je dit gaat doen. Doe dit door het werk logisch te groeperen, bijvoorbeeld: werkvoorbereiding, sloopwerk, fundering, vloer, wanden, etc. Zo zorg je voor jezelf, maar ook voor de klant, een onderbouwing en overzicht creëert van waaruit de klus bestaat. Vervolgens vul je bij elke groep het materiaal en de arbeid in.
Vergeet vooral niet het klein materiaal en materieel. Want een enkele schroef is niet zo spannend. Maar als je al het kleins bij elkaar op telt over alle klussen heen, dan vormt het toch een aardig bedrag. Houd hierbij ook rekening met materieel dat kapot kan gaan, denk aan een zaagblad of boor. Ook deze gebruik je voor het uitvoeren van de klus en mag je daarom doorberekenen aan de klant. Door een zo gedetailleerd mogelijke inventarisatie van je klus te maken, minimaliseer je de kans op kostbare fouten.
Het is belangrijk om bij je klusofferte duidelijke specificaties mee te leveren. Vermeld daarom alle relevante details, zoals het type hout, de afmetingen en eventuele speciale afwijkingen. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat zowel jij als de klant precies weten wat er binnen het project valt. In DEDDO kun je zelf bepalen wat er in je specificatie komt te staan en welke informatie je met je klant deelt. Daarnaast kun je het voor de klant makkelijker maken door een heldere werkomschrijving toe te voegen aan je offerte.