mei 2024

7 Handige tips voor foutloos calculeren van je klus als aannemer

Maurice | team DEDDO

Start elke klus met een gedegen calculatie en offerte

Elke nieuwe klus begint met het uitbrengen van een professionele offerte. In deze offerte zit de prijs die jouw klant gaat betalen voor het werk dat je uitvoert. En die prijs wil je zo goed mogelijk onderbouwd hebben met een gedegen calculatie. Voor de klant, maar ook voor jezelf, zodat je zeker weet dat je niet nat gaat. Lees in dit artikel 7 belangrijke tips voor het foutloos calculeren van je klus!

1. INVENTARISEER JE KLUS

Start met het maken van een calculatie door je klus te inventariseren. Leg vast hoe je het werk uitvoert en wanneer je dit gaat doen. Doe dit door het werk logisch te groeperen, bijvoorbeeld: werkvoorbereiding, sloopwerk, fundering, vloer, wanden, etc. Zo zorg je voor jezelf, maar ook voor de klant, een onderbouwing en overzicht creëert van waaruit de klus bestaat. Vervolgens vul je bij elke groep het materiaal en de arbeid in.

Vergeet vooral niet het klein materiaal en materieel. Want een enkele schroef is niet zo spannend. Maar als je al het kleins bij elkaar op telt over alle klussen heen, dan vormt het toch een aardig bedrag. Houd hierbij ook rekening met materieel dat kapot kan gaan, denk aan een zaagblad of boor. Ook deze gebruik je voor het uitvoeren van de klus en mag je daarom doorberekenen aan de klant. Door een zo gedetailleerd mogelijke inventarisatie van je klus te maken, minimaliseer je de kans op kostbare fouten.

2. Werk gestandaardiseerd

DEDDO kan je helpen met eenvoudig standaardiseren. Want groepen en regels die je vaker gebruikt kan je opslaan in je persoonlijke bibliotheek. Mocht je een calculatie maken voor een klus die lijkt op werk dat je eerder hebt gedaan, dan kan je de gehele calculatie dupliceren en ben je echt snel klaar. Uiteindelijk bespaart dit gestandaardiseerd werken niet alleen tijd, maar zorgt het er ook voor dat je niet elke keer opnieuw het wiel moet uitvinden en daarbij belangrijke details over het hoofd ziet. Zo kun je met een gerust hart aan de slag en weet je zeker dat je niets mist.

3. Meten is weten

Zorg ervoor dat je als aannemer van tevoren zo gedetailleerd mogelijke tekeningen ontvangt of neem zelf de maten op voor het foutloos calculeren van je klus. Dit helpt bij het bepalen van de juiste hoeveelheden voor het materiaal, maar ook de arbeid. Vergeet ook niet het versnit (materiaal dat je overhoudt na het bewerken) en de lengtes, oppervlaktes en verpakkingseenheden waarin je jouw materiaal bestelt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat je iets meer hoeveelheid nodig hebt dan de exacte maten.

4. SCHAT JE UREN IN OP BASIS VAN EERDERE KLUSSEN

Het is belangrijk om voldoende uren mee te nemen in je calculatie. Verstandig hierbij is om te kijken naar eerdere klussen met dezelfde werkzaamheden. Zo zorg je ervoor dat je leert van je eerdere calculaties en offertes. Een echte bouwer stoot zich niet twee keer tegen dezelfde steen. Met klantbeheer in DEDDO kan je snel en eenvoudig calculaties en offertes van eerdere projecten bekijken. Zo kan je beter bepalen hoeveel uur je aan een bepaalde klus kwijt bent. Hierdoor voorkom je de fout dat je voorafgaand aan een klus te weinig uren hebt ingeschat en dus nog extra kosten moet maken.

5. KIES EEN GOEDE OPSLAG

Wanneer je het werk en de specifieke omstandigheden hebt geïnventariseerd kan je de opslag gaan bepalen. Het kiezen van een goede opslag is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan specialistisch of risicovol werk wat niet door iedereen kan worden uitgevoerd, maar ook de kwaliteit die je levert. Want hoe hoger de kwaliteit, hoe meer je werk ook waard is. Ook jouw inkoop kwaliteit beïnvloedt de opslag. Mocht jij materiaal super scherp kunnen inkopen, dan heb je ook meer ruimte voor jouw opslag.Als laatste kan de opslag ook onderhevig zijn aan de markt. Mocht je verlegen zitten om werk, dan kan een lagere opslag je helpen om beter te concurreren. Echter als je planning voor de rest van het jaar al goed gevuld is, dan is het niet vreemd om een hogere opslag te rekenen (want je bent dit waard, anders zat je agenda niet zo vol). Sta dus goed stil bij de opslag die je hanteert voor de verschillende materialen, materieel en de arbeid. In DEDDO kan je deze opslag eenvoudig tot op regelniveau instellen.

6. GEBRUIK ÉÉN TOOL VOOR AL JE CALCULATIES

Weg met die onhandige Excel-spreadsheets en rommelige notitieblokken! Het is tijd dat je als aannemer aan de slag gaat met handige calculatiesoftware die al het rekenwerk voor je doet. Met DEDDO kun je niet alleen razendsnel en foutloos berekeningen maken, maar houd je ook al je materialen en kosten overzichtelijk bij. Je kan regels en groepen eenvoudig opslaan in je persoonlijke bibliotheek. Tijdens het maken van een calculatie komen de regels en groepen uit deze bibliotheek automatisch naar voren, zodat je ze eenvoudig kan gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je steeds sneller en met minder fouten gaat calculeren. En die extra tijd die je krijgt kan je gebruiken om te doen waar je écht goed in bent: bouwen!

7. MAAK DUIDELIJKE SPECIFICATIES

Het is belangrijk om bij je klusofferte duidelijke specificaties mee te leveren. Vermeld daarom alle relevante details, zoals het type hout, de afmetingen en eventuele speciale afwijkingen. Dit voorkomt misverstanden en zorgt ervoor dat zowel jij als de klant precies weten wat er binnen het project valt. In DEDDO kun je zelf bepalen wat er in je specificatie komt te staan en welke informatie je met je klant deelt. Daarnaast kun je het voor de klant makkelijker maken door een heldere werkomschrijving toe te voegen aan je offerte.

BEREKEN JE KLUS ZONDER FOUTEN MET DEDDO

DEDDO helpt vakmannen en -vrouwen bij elke klus, groot of klein. Met onze eenvoudige software kun je als aannemer snel en foutloos de calculatie van je klus maken. Voer simpelweg al je gegevens in, van inkoop- en opslagprijzen tot materialen en arbeidsuren. DEDDO neemt het zware werk over, waardoor je tijd bespaart. Het beste? Met één klik verander je je calculatie in een professionele offerte. Probeer DEDDO nu gratis voor 30 dagen en ontdek hoe het je werk vereenvoudigt!

×