De Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is sinds 1 januari 2024 van kracht. Nu alleen nog voor nieuwe bouwwerken in gevolgklasse 1, maar uiteindelijk is de Wkb voor álle bouwwerken van kracht. Wat houdt deze wet precies in en wat betekent dit voor jou als zelfstandig ondernemer in de bouw?
Voor deze blog hebben wij contentjournalist Joske Dik, specialist in bouwkennis, uitgenodigd om de belangrijkste vragen rondom de Wkb voor jou te beantwoorden. Zoals:
De Wkb stelt dat elke bouwactiviteit gecontroleerd moet worden door een onafhankelijke kwaliteitsborger. Deze kwaliteitsborger houdt toezicht op de naleving van bouwvoorschriften tijdens het hele bouwproces. Hierdoor verschuift de verantwoordelijkheid voor de bouwkwaliteit deels van de opdrachtgever naar de bouwer. We zetten de belangrijkste veranderingen voor je op een rij:
Als zzp’er ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van je werk. Niet alleen tijdens je werkzaamheden, maar ook daarna. Eventuele gebreken die binnen 20 jaar aan het licht komen, vallen onder jouw aansprakelijkheid.
Je moet een gedetailleerd bouwdossier bijhouden. Hierin leg je in woord en beeld vast hoe je aan de wettelijke eisen voldoet, welke materialen je gebruikt, en hoe je de kwaliteit waarborgt.
Een onafhankelijke kwaliteitsborger controleert je werk. Dit vereist dat je transparant bent over je werkwijze en de kwaliteit van je bouwprojecten.
Het volgende stuk is door ons team geschreven
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is vanaf 1 januari 2024 ingegaan. Lees hier hoe DEDDO helpt in de vastlegging van kwaliteit voor de Wkb:
Zorg ervoor dat je duidelijk beschrijft welke kwaliteit je levert, bijvoorbeeld in de werkomschrijving of de condities. Dit is een belangrijk onderdeel van de Wkb-documentatie. Daarnaast is de offerte een belangrijk document, omdat dit je contractstuk is voor het werk dat je gaat uitvoeren.
Met DEDDO kun je eenvoudig afbeeldingen en documenten opslaan bij je offerte. Dit helpt je om alles netjes te bewaren, voor jezelf én de Wkb.
Met werkbonnen in de mobiele app leg je eenvoudig vast wat je bij een klant hebt gedaan en welke materialen je hebt gebruikt. Geen losse papiertjes meer die kwijt raken; alles staat overzichtelijk op één plek!